733634761 (pn-czw; 9-16)

 sklep kawa zamówieniekontakt

kawa świeżo palona GRATIS  dostawa gratis wypalamy w dniu wysyłki

Jak kawa wpływa na ludzki organizm; szanse i zagrożenia. 0
Jak kawa wpływa na ludzki organizm; szanse i zagrożenia.
  • Układ sercowo-naczyniowy

Dowody naukowe sugerują, że umiarkowane spożycie kawy nie zwiększa ryzyka choroby niedokrwiennej serca lub udaru mózgu. W rzeczywistości u kobiet, średnie spożycie kawy prowadzi wręcz do obniżenia ryzyka wystąpienia udaru. Dodatkowo, regularne spożycie kofeiny zawartej w kawie nie wydaje się zwiększać ryzyka nadciśnienia. To czy kawa  ma wpływ na stężenie cholesterolu w dużej mierze zależy od sposobu parzenia. Mimo, że istnieją dowody na to, że wysokie spożycie kawy zwiększa stężenie homocysteiny we krwi, związek między wysokim poziomem homocysteiny i ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych jest niejasny. Obserwowane skutki spożycia kawy nie wskazują na zwiększenie ryzyka chorób układu krążenia. Szkocki Instytut Zdrowia Serca (Scottish Heart Health), przeprowadził badanie porównawcze na grupie osób pijących znaczne ilości herbaty oraz kawy. Grupa badanych pijąca kawę miała serca w znacząco lepszej kondycji niż miłośnicy herbaty. To zadaje kłam popularnej tezie o szkodliwości kawy w porównaniu z herbatą.

  • Rak

Do tej pory ponad 500 badań epidemiologicznych z Ameryki, Europy i Japonii oceniało potencjalny związek między piciem kawy a ryzykiem rozwoju raka. W niektórych przypadkach umiarkowane spożycie kawy może prowadzić  do niższego  ryzyka rozwoju raka, jednak potrzebne są dalsze badania, zanim będzie można wyciągnąć ostateczne wnioski. Umiarkowane picie kawy nie wydaje się być związane ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka lub zwiększeniem  ryzyka zgonu z powodu raka. Journal of the National Cancer Institute opublikował wyniki swoich blisko 20 letnich badań, w trakcie których przebadano 47 911 mężczyzn. Wynika z nich, że wypicie 6 lub więcej filiżanek kawy dziennie, skutkuje o 18% mniejszym ryzykiem zapadalności na raka prostaty w porównaniu do osób nie pijących kawy. Jednocześnie maleje o 60% ryzyko śmierci z powodu raka prostaty. Taka koorelacja nie mówi nam jaki czynnik w kawie chroni nas przed zwiększonym ryzykiem raka prostaty. Dr. Kathryn Wilson, nie uważa jednak, żeby była to kofeina, bo badano również mężczyzn pijących kawę o obniżonej ilości kofeiny i wynik był zbliżony.

  • Równowaga płynów

Najnowsze dowody naukowe potwierdzają, że umiarkowane spożycie napojów zawierających kofeinę, w tym kawy, nie prowadzi do odwodnienia. Przekonanie, że napoje zawierające kofeinę, takie jak kawa, mogą powodować odwodnienie, jest oparte na badaniach z roku 1928, gdzie wykazywano moczopędne działanie kofeiny. Przez długi okres czasu, w zasadzie uczeni się nie zajmowali tym zagadnieniem, dlatego też badacze z Uniwersytetu w Birmingham w Anglii, opracowali nowy model badań, żeby odpowiedzieć na pytanie czy picie kawy wpływa inaczej na równowagę płynów w organizmie niż picie wody. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Plus One. Podsumowując wyniki Dr. Killer wyjaśniła, że "regularne spożywanie 4 kubków kawy nie powoduje u mężczyzn znaczących różnic w szerokim zakresie wskaźników nawodnienia organizmu, w porównaniu do osobników spożywających takie same ilości wody".

  • Kamienie żółciowe

Większość badań w których  poddano przeglądowi korzystny wpływ kawy na choroby pęcherza żółciowego znaleziono  dowody na to, że kawa wywiera swoje działanie przez kofeinę, która stymuluje skurcze pęcherza żółciowego. Jednak konieczne są dalsze badania w celu wyjaśnienia dokładnych skutków picia kawy na czynność pęcherza żółciowego. Według badań opublikowanych w 1999 roku na łamach "Journal of American Medical Association" (JAMA) Kawa obniża ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Uczeni przebadali ponad 46 tysięcy osób w wieku od 40 do 70 lat i wykazali, że mężczyźni, którzy spożywali od 2 do 3 filiżanek kawy dziennie, mieli znacząco rzadziej przypadki kamicy żółciowej, niż ci którzy pili jedną filiżankę dziennie lub wcale. Badani nie spożywali kawy bezkofeinowej.

  • Wątroba

Dane epidemiologiczne wskazują, że istnieje związek pomiędzy umiarkowanym spożyciem kawy i zmniejszeniem ryzyka rozwoju szeregu chorób wątroby - rak, zwłóknienie i marskość. Jednakże, nie jest jeszcze jasne, w jakim stopniu, kofeina jest odpowiedzialna za zmniejszenie ryzyka rozwoju tych chorób. Naukowcy, autorzy publikacji w czasopiśmie "Hepatology", przebadali ponad 14 tysięcy osób, pod kontem zwyczajów związanych z piciem kawy. Okazało się że osoby deklarujące picie 3 filiżanek kawy dziennie miały o 25% mniejsze prawdopodobieństwo posiadanie nieprawidłowego poziomu enzymów wątrobowych. Jednak jak to się wyraził jeden  z autorów Qian Xiao, Instytutu Profilaktyki Raka w National Cancer Institute, nie do końca wiadomo, który z ponad 1000 związków zawartych w kawie odpowiada za tak korzystny efekt. "Jest kilka kandydatów, ale nie wiem, który jest odpowiedzialny." Z całego badania wynika jednak jeden pewnik kawa nie szkodzi wątrobie.

  • Wydajność psychiczna

Istnieją przekonujące dowody, że umiarkowane spożycie kofeiny pomaga poprawić koncentrację i uwagę (stężenie). Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził ostatnio, że związek przyczynowo-skutkowy został ustanowiony między 75 mg kofeiny jako jednorazowa dawka kofeiny. Technika odwzorowania mózgu sugeruje, że spożycie kofeiny nie jest połączone z obwodem mózgu odpowiedzialnego za uzależnienia. Nagłe zaprzestanie spożycia kofeiny może wywołać objawy abstynencyjne w podgrupie populacji jednak nie są to na ogół bardzo ciężkie, są krótkotrwałe, a można ich uniknąć poprzez stopniowe zmniejszanie dawki kofeiny. Istnieją pewne przesłanki, że powstrzymanie się od spożycia kofeiny  może poprawić sen, zarówno czas potrzebny do zaśnięcia jak i jakość snu, choć ludzka wrażliwość na działanie kofeiny jest zmienna i istotne są  różnice genetyczne. Istnieją pewne dowody wskazujące na potencjalne korzyści wynikające z kawy i kofeiny w sytuacjach wymagających zwiększonej czujności, np. nocne zmiany i jet lagi.

  • Zaburzenia neurodegeneracyjne

Liczne badania epidemiologiczne wskazują, że regularne, przez całe życie, umiarkowane spożycie kawy / kofeiny może spowolnić fizjologiczne objawy, związanych z wiekiem zaburzeń funkcji poznawczych, zwłaszcza u kobiet i osób powyżej 80 lat, w szczególności. Chociaż badania wskazują na związek między odwróconą konsumpcją kawy przez całe życie i ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera, badania epidemiologiczne są niejednorodne i brakuje nadal badań na większych grupach. Istnieje dużo badań epidemiologicznych pokazujących odwrotną zależność między spożyciem kawy a ryzykiem choroby Parkinsona. Związek ten jest zależny od dawki, i tym samym ewentualnie przyczynowy. Jak wynika z badań na zwierzętach, jest to prawdopodobne, że  kofeina w kawie jest głównym składnikiem odpowiedzialnym za potencjalne skutki zapobiegawcze kawy w chorobie Parkinsona. Kilka ostatnich badań na ludziach  pokazuje ochronny wpływ spożycia kawy przed ryzykiem udaru mózgu. Mechanizmy leżące u podstaw działania neuroprotekcyjnego składników kawy pozostają niejasne. Kofeina odgrywa dużą rolę antagonizowania receptorów A2A adenozyny, lecz wpływy innych składników kawy w układzie naczyniowym mózgu, zostały także zidentyfikowane.

  •  Ciąża

Wraz z nadejściem nudności, wymiotów i utratą apetytu, w bardzo wczesnym okresie ciąży występuje drastyczny spadek konsumpcji kawy i tym samym spożycie kofeiny z kawy. Kobiety w ciąży są skłonne, zmniejszyć spożycie kofeiny w obawie przed poronieniami. Badania dostępne od ostatniej dekady nie dostarczają przekonujących dowodów, że umiarkowane spożycie kofeiny (200-300 mg / dobę *) zwiększa ryzyko jakichkolwiek komplikacji reprodukcyjnych lub okołoporodowych. Wpływ kofeiny na zdrowie reprodukcyjne i rozwój płodu jest ograniczony przez niezdolność do wykluczenia możliwie alternatywnych wyjaśnień niektórych  zakłócających związków, takich jak  palenie tytoniu. Aktualne zalecenia dotyczące zakresu dawki kofeiny podczas ciąży to   200 mg - 300 mg dziennie ze wszystkich źródeł czyli nie tylko  kawy. Regularne filiżanka kawy zawiera około 100 mg kofeiny

  • Wyniki sportowe

Wpływ spożycia kawy na wyniki sportowe jest związany z kofeiną zawarta w kawie, a nie  kawą per se. Istnieje wyraźny dowód, że kofeina może mieć wpływ ergogeniczny, tzn. może poprawić sprawność fizyczną.
Wpływ kofeiny na wyniki sportowe jest najbardziej widoczne w wytrzymałości (aerobic) sportowej, trwającej dłużej niż pięć minut np. bieganie, jazda na rowerze i pływanie łódką. Ostatnie badania wykazały, że kofeina polepsza czasową wydajność oraz zmniejsza ból mięśni.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził ostatnio, że związek przyczynowo-skutkowy został ustanowiony dla kofeiny jako odpowiedzialnej za zwiększoną wytrzymałość i  wydolność.
Wpływ kofeiny na krótko trwały wysiłek  pozostaje niejednoznaczny.
Kofeina najprawdopodobniej wywiera swoje działanie poprzez pośredniczenie w antagonizmie  receptorów adenozyny w mózgu - szlaku, który prowadzi do zwiększenia produkcji adrenaliny, która z kolei pobudza produkcję energii i poprawia przepływ krwi do mięśni i serca.
Kofeina może modulować centralne zmęczenie i wpływa na poziom: postrzeganego wysiłku, postrzeganie bólu i poziom wigoru, wszystkie w/w czynniki mogą prowadzić do poprawy wydajności.
Ze względu na swoje ergogenic efekty, kofeina była przedmiotem badań przez organy urzędów sportowych. Międzynarodowe Towarzystwo Sports Nutrition wydało oświadczenie w tej materii o wpływie kofeiny jako suplementacji oraz wyników sportowych o numerze 20102.

  • Cukrzyca 2 typu

Dowody naukowe wskazują, że umiarkowane spożycie kawy jest statystycznie istotnie związane ze zmniejszonym ryzykiem rozwoju cukrzycy typu 2. To ma potencjalnie istotne znaczenie. Powiązanie  jest dobrze udokumentowane w wielu różnych populacjach i przedstawia spójną odpowiedź na dawkę, czyli mniejsze ryzyko przy wyższych poziomach zużycia. Spożycie kawy do 6-8 kubków dziennie (zwykłej lub bezkofeinowej) wiąże się z 5-10% zmniejszeniem ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2.
Statystycznie istotna zależność, w połączeniu ze stałą zależnością od  dawki, jest wyraźna; wskazuje na prawdziwość związku między umiarkowanym użycie kawy i rzadszym występowaniem cukrzycy typu 2.
Wciąż brak jest wiarygodny mechanizmów do wyjaśnienia tej zależności. Aktualne wyniki są nadal kontrowersyjne, chociaż niedawne obserwacje korzystnego wpływu spożycia kawy na niektóre z  markerów subklinicznych zapaleń są obiecujące.

 

za www,coffeeandhealth,org

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl